Середовище програмування Lazarus в шкільному курсі інформатики використовується порівняно недавно. Уроки призначені для учнів та всіх тих, хто хоче самостійно освоїти Lazarus.
Коротка довідкова інформація/
Lazarus - середовище швидкої розробки програмного забезпечення для компілятора Free Pascal, аналогічне Delphi.
Даний проект базується на оригінальній кроссплатформенній бібліотеці візуальних компонентів Lazarus Component Library (LCL).
Багатоплатформенність - це програмне забезпечення, що працює більш ніж на одній апаратній платформі і / або операційній системі.
Free Pascal - це компілятор мов Pascal і Object Pascal, що працює під Windows, Linux, Mac OS X, FreeBSD, і іншими ОС.
Таким чином, розроблені додатки можуть функціонувати практично під будь-якою операційною системою.
Все, що ви бачите на екрані під час роботи різних додатків, всі елементи (кнопки, бігунки, меню і т.п.) можна реалізувати в Lazarus.
В Lazarus використовується технологія візуального програмування. Користувач для створення графічного інтерфейсу додатку використовує готові компоненти, значки яких знаходяться на панелі компонентів. Після того як він поміщає компонент на формі, програмний код для нього генерується автоматично. Вручну залишається запрограмувати тільки ті дії, які виконуватиме цей додаток.
Процес створення програми можна розділити на наступні етапи:
1. Створення проекту. В результаті на екрані з'являється порожня форма (вікно майбутнього програми).
2. Створення графічного інтерфейсу проекту - розташування необхідних елементів, завдання розмірів, зміна властивостей;
3. Написання програмного коду, який визначить, що робитиме ваша програма.
4. Налагодження програми.
Щоб познайомиться з основними інструментами середовища розробки, запустимо середовище програмування.
Для цього виконайте команду:
Menu => Розробки => Lazarus.
При цьому запускається оболонка створення додатків, звана інтегрованою середовищем розробки IDE (Integrated Development Environment). На екрані з'явитися набір вікон.
Основні інструменти середовища розробки Lazarus:
1. Вікно форми- вікно майбутнього програми.
2.Головне вікно, що містить три панелі: меню, панель інструментів, палітру компонентів. Палітру компонентів ви будете використовувати для вибору необхідних вам для створення користувацького інтерфейсу.
3. Вікно Інспектор об'єктів, що містить файли проекту і вікно зі вкладкою Властивості, в якому ви будете налаштовувати властивості поміщених на форму об'єктів.
4. Вікно Редактор вихідного коду, в якому ви будете писати програмний код.
Головне вікно
На Палітрі компонентів, що представляє собою безліч тематичних вкладок, розташовуються візуальні і невізуальні компоненти для вашої майбутньої програми.
Невізуальні компоненти видно тільки на першому етапі створення додатку - при редагуванні. Головне вікно залишається відкритим весь час роботи IDE. Закриваючи його, ви, тим самим, закриваєте Lazarus і всі відкриті в ньому вікна.
Інспектор об'єктів
На першій сторінці «Властивості» постійно відображаються всі доступні властивості
обраного компонента. У лівій колонці міститься список всіх властивостей виділеного в даний момент компонента, в правій - значення властивостей. Значення властивостей можна змінювати ще до запуску проектованої програми. На другій сторінці «Події» знаходяться можливі обробники подій для обраного компонента. У лівій колонці розташовані назви події, в правій - відповідні процедури.
Вікно редактора коду
У вікні Редактор вихідного коду ви будите писати програмний код програми, і саме вікно дуже схоже на звичайний текстовий редактор. Для зручності при редагуванні тексту програми рядки пронумеровані, передбачено виділення кольором:
• всі службові слова виділяються жирним шрифтом;
• знаки пунктуації стають червоними;
• рядка з помилками виділяються коричневим кольором;
• коментарі можуть полягати в фігурні дужки {} і виділяються синім.
Текст програми розбивається на частини - процедури і функції. Основну роботу програміст виробляє саме тут. ProPowerPoint.Ru
Вікно форми
Lazarus при першому запуску автоматично пропонує користувачеві новий проект, відкриваючи порожню форму під назвою Form1, і призначає його головним вікном.
Переносячи на нього елементи з палітри компонентів, ви тим самим, попередньо оформляєте його. Головне вікно в проекті може бути тільки одне. Все інші створювані вікна будуть дочірніми. Закриваючи головне вікно стандартної кнопкою закриття вікна, або програмно, ви закриваєте і всі дочірні вікна. В цьому уроці ми познайомилися з основними інструментами розробки програм. У наступному уроці ми напишемо свою першу програму.
Немає коментарів:
Дописати коментар